Indumentaria fallera i
indumentaria tradicional valenciana ¿ Tot és u ?
Vicent Ferrandis Mas.
Article publicat en la
revista Lletrafaller. Nº 3. 2006.
Anem a fer un poc d'historia
del vestit faller i de lo que hauria de ser finalment. és provable que molts
dels fallers i falleres pensen que existixen dos vestits diferenciats per als
dies de les falles.
Mouen raó, puix tots els
actes fallers no són iguals i, mentres en alguns convé anar cómodos per a poder
fruir, en uns atres cal intentar enaltir el nostre vestit tradicional. Quan
diem tradicional, estem referint-nos al vestit que durant varies generacions
els nostres antepassats han utilisat quotidianament per a vestir-se.
Es el que essencialment
s'utilisá durant tot el sigle XVIII i casi tot el XIX. Per supost, durant estos
casi doscents anys, el vestit experimenta canvis importants, pero essencialment
les peces de roba eren les mateixes, encara que canviaren les factures, els
teixits o els colors més usuals.
Pero també hem de detindre'ns
en lo succeít en l'historia de les falles i del vestit faller. La documentació
aporta senyes de que les falles podrien tindre orígens molt remots. Es
vincularien després a certes costums de fusters i d'uns atres oficis artesanals
de la ciutat per una banda, així com dels llauradors de I'horta dels voltants
per l'atra, ya que tots ells solien fer falles per als dies de Sant Josep (1), Per supost estos homens i dones que a les portes
de les alqueries o en els carrers de la ciutat encenien falles o fogueres com
ells dirien, no vestien de cap manera especial per a eix acte.
Haurem d'esperar fins els
anys en que comenca a estructurar-se la festa fallera, per a que es veren les
primeres dones vestides de manera especial per a l'ocasió. S'ha de tindre en
conte que la primera fallera major és proclamada en l'any 1931; que les
cornissions falleres són també d'eixa epoca i que algunes que actualment són
importants, com la de la placa del Pilar, no es formen fins a l'any 1953. També
que fins els anys 50, no solia haver falleres majors en moltes falles i que
inclús no tenien eixe títul, es dien bellees falleres, i a sovint no anaven
vestides de fallera.
Mª Josep Lleó (FMV 1968) i la seua Cort d'Honor.
Arribat este punt, començarem a parlar de lo que segurament es pensà
en aquells orígens. Clarament apareixia la necessitat de buscar un vestit que
durant els dies de les festes falleres, distinguira les dones que participaven
activament en la festa. Llogicament es va haver de pensar que ya que és
tractava d'una festa d'arrels populars que anava prenent importancia d'una
manera rápida -podríem dir fulgurant- lo més normal seria vestir-se a la
valenciana, lo que ya es feya en ocasions en que calia representar al poble
valencia.
Lo Rat Penat, en ocasió d'algun Jocs Florals, ya havia vestit a la
seua regina a la manera tradicional. En la galeria de regines d' estos jocs,
podem observar a algunes d'elles vestides en roba de valenciana e inclús
utilisant peces i joyes antigues. Una gran cantitat de fotografies antigues,
tant de la ciutat con dels voltants, nos mostren homens i dones intentant
rememorar els vestits dels seus antepassats, en algunes ocasions especials, com
ara actes polítics, festes per a inauguracions de fonts etcétera.
En un moment en que ya no es vestia d'esta manera normalment, es va
recórrer a les peces que hi havia guardades i arraconades a les arques i
calaixeres de les cases.
El gran perill era que en rebuscar en una casa per a vestir-se a
l'antiga, es podien trobar robes de molt distintes epoques juntes. És dir, que
en una mateixa casa, es podien trobar roba de la mare, de la yaya, i de dos i
tres generacions més. Per supost, lo mateix passava en la roba de l'home.
Maria Sancho. Aldaya. Sobre 1925. Apareix amb la pinta que reproduïm en la fotografia de mes
avant i practicamete tots els elements que porta a excepció del davantal i les
sabates, són antics, inclús el guardapeus que va ser modificat per a l'ocasió.
Un atre gran problema era el que en voler recrear un vestit
identificador, com sempre sol passar, es busca lo mes ric i luxós que es
poguera trobar en les arques. Clarament en les cases s'havien conservat en
molta major proporció les robes en que entrava menys cantitat de teixit, perque
eren manco profitoses per a ser reciclades. En les joyes passava alguna cosa
semblant, n'hi havia d'antic realisades en argent sobredorat i pedres falses, o
d'or i pedres fines; no obstant en aquells moments i encara en l' actualitat,
predominen mes les d'argent i pedres falses que les d'or i pedres fines.
També per les décades dels 20-30 del passat sigle, hi hagué un cert
moviment indumentariste a escala estatal, promogut pel Rei i el ministre
Romanones, que intenta portar a Madrit representacions folcloriques de tots els
territoris de l'estat, fent possible la creació dels fondos d'indumentaria,
joyeria i ferramenta d'oficis que estan depositats en el Museu del Poble
Espanyol de Madrit i que mai s'han mostrat al públic. En demanar el Govem de
Madrit que cada província enviara roba representativa, de Valéncia s'enviaren
uns quants guardapeus -la falda exterior que va sobre les sinagües-. Tots ells
havien segut confeccionats a partir d'espolins procedents d'atres peces de
vestir o cobertors.
Pepita Samper. 1929.
Entre ells hi havia un guardapeus que sí que havia segut confeccionat
originariament -uns huitanta anys abans- en el teixit de seda blava nomenat
noblea.
En les décades dels 40, 50 i 60 és el moment en que d'alguna manera
naix i es consolida el vestit de fallera. És quan de manera espectacular es
multipliquen les falles i sobre tot les falleres i apareixen paralelament gran
cantitat d' establiments dedicats a la confecció de trages, a la producció de
joyes i de complements. Per una atra banda, es reactiva la producció de teixits
espolinats i brocats, que ya sols es produíen per a omaments llitúrgics i
tapiceries.
Mª José Carmena y Rodriguez de Manterola. Fallera de 1965.
Fins als 70, el vestit de la fallera estará marcat per unes
determinades característiques: La llargária de les faldes, tant interiors com
exteriors, sobrepassava llaugerament per baix dels genolls. Les sabates sempre
portaven un arboc de seda. El mocador del coll, era tul brodat en blanc o or. Una gran cinta fea com que subjectava el davantal a la cintura, també
de tul brodat i sempre en consonancia en el mocador. Una atra cinta vorejava
1'escot del pit, i aparentment volia soportar una joya o creu de pit, sense
fer-ho, ya que esta se subjectava a qualsevol altura del pit en un passador d'
agulla.
Al cap portaven unes grans pintes de llautó, a vegades calades i
pintades simulant esmalts. L' agulla del monyo, ya no aprofitava com a base per
a fer-se'l, i simplement el travessava després de fet. Algun orfebre dels primers
anys, inventa un quart punchador o rascamonyos, per a poder equilibrar el cap
de manera que es veren dos botons per cada lateral; el pentinat consistia en un
topo al tos i dos caragols penjats de qualsevol manera sobre les orelles,
creuats per uns ganchos de nova invenció.
Este pentinat, el podrien reivindicar tots els pobles de l' estat, ya
que fon general durant la segona mitat del segle XIX. Les arracades, es
llimitaven als barquillos en els millors dels casos o als raúns, est últim
model de finals del segle XIX, que caldria pensar que resulta improcedent. Com
a remat per a l'acte de l' ofrena, es penjaven del monyo una mantellina, com si
es tractara d'una bandera.
El sentit del vestit de fallera en aquells moments, era c1ar: calia
vestir-se, perque calia participar, i lo que hi havia en el moment per a fer-ho,
era lo que marcaven els artesans de la confecció i joyeria especialisada.
És en els anys 80 quan es produíx el canvi. Persones iniciades en el
mon de l'estudi de les tradicions valencianes, sobretot de la música, ball i
indumentaria, comencen un moviment que, encara que orientat, en principi cap a
les colles de música tradicional, pronte s'introduix també en el mon de les
falles. Grups de ball que eren en aquell moment capdavanters, apareixen en les
seus actuacions incorporant el fruit de les investigacions realisades pels seus
especialistes, ademés de vestir-se inc1ús en roba antiga.
L'influencia de les colles de música tradicional era molt directa, ya
que una majoria de les actuacions es feyen en falles o en festes patronal s
dels pobles, on també s'utilisava el vestit de fallera. Al mateix temps coincidia
que moltes poblacions de Valéncia estaven incorporant-se a la festa fallera.
Encara que abans de l' any 82, ya s'havien celebrat algunes
exposicions de peces de roba antiga, és en eixe any quan dins del marc del
Mundial de futbol, s' organisa una exposició que reunix als investigadors i
coleccionistes del moment. L'exposició, realisada en la Biblioteca de l'Antic
Hospital, fon un exit i aprofitá sobretot per a que molta gent prenguera
consciencia de que l' indumentaria era molt important per a la comprensió del
nostre passat.
Desde l' any 80 fins al moment, el vestit faller i el de les colles de ball, ha canviat prou, no
obstant queden moltes persones que encara incorporen elements de
l'interpretació de les mijanies del segle XX. La llargaria de les faldes ha
aumentat, quedant a un pam de terra, encara que en els ultims any s'esta
abusant i han passat a arrossegar per terra. Les sabates han substituit l'
arboc de seda per sivelles daurades o argentades, en pedres falses. El mocador
del coll fet de tul, és casi inexistent, i és substituít pel fet de teixit de
cotó prim i brodat a la manera més popular valenciana, és a dir, el punt de
cadeneta, en fil blanc o metalic. La cinta del devantal, en molts dels casos,
ya aprofita per a sostindre'l, a més d'haver-se estretat i acurtat fins a unes
mides llogiques.
La cinta del coll, ya sol aprofitar per a penjar la creu del pit o
joya, que els artesans actual s comencen a fer en ansetes en lloc del pasador
d'agulla. En l'omament del cap, les pintes han deixat de ser calades i
pintades, per a reduir les dimensions i adoptar decoracions de més fi
barroquisme, al temps de que els argentats i daurats del acabat son de major
calitat.
Pinta d'argent sobredorat. Aldaya. Primera mitat del segle XIX. Colecció Ferrandis-Bermejo.
L'agulla sol portar-se per algunes en la seua forma básica, ço és
l'espasa i el canó per a enfundarla, unes atres encara porten ademés un
rascamonyos o dos; i lo mes important, ya hi ha dones que 1'utilisen per a
construir el monyo sobre ella. El pentinat consistix en un monyo de pataca al
tos i en moltes de les ocasions han desaparegut els dos caragols i els ganchos.
Les arracades s'han diversificat més: continuen predominant els
barquillos, s'ha reduít 1'utilisacio dels rams i s'han recuperat les arracades
de "a tres". Aço pot ser favorit pel fet de que la Mare de Deu dels
Desamparats en porta unes (2). També es porten
els de "a ü", de llantia, pardalets, balconets, gallegues i uns
atres.
Arracada de "a tres". Del mateix estil de les que porta la Mare de Dèu dels Desemparats. En argent i strass. Colecció Ferrandis-Bermejo.
Finalment, la mantellina comenca a portar-se més assentada sobre el
cap, cobrint-lo i en alguns casos amagant inc1ús la cara. Ademés de que s'han
recuperat les mantellines de casc, de tovalla, redones i de dengue.
Fins ací, hem fet un recorregut per l'historia del vestit de fallera,
hem vist com a lo llarc d' estos anys ha anat evolucionant positivament. Pero
de nou apareixen alguns problemes que fan que, en lloc de recuperar el vestit
tradicional, estiguen comencant a desviar-nos de nou de la llínea que caldria
seguir. El perill de perdre lo que fins al moment s'ha conseguit, esta ya ací.
Tots sabem que qui inicia un negoci, ho fa per a conseguir guanys, i
que no sempre és per vocació. Aço esta passant en estos moments en el comerc
del vestit de fallera i de valenciana, que nos agradaría que fora una mateixa
cosa, ya que aprofitaria per a que la manera de vestir dels nostres antepassats
fora coneguda per tot el món. Per supost que per ad aixó és indispensable la
difusió que li donaria la nostra principal festa. El principal problema esta en
els comerciants del vestit, que en la majoria deIs casos han arribat a este
negoci simplement perque han vist la possiblitat d'un mercat en un continuat
creiximent en els últims anys.
Estos comerciants durant les dos últimes decades del passat sigle, han
segut prou recuperadors i seguien lo que estaven marcant els investigadors i
mostrant en els escenaris les colles de música tradicional. Pero últimament han
iniciat un camí que s'orienta més al fi economíc que al de fer un treball
solvent i rigurós, en el que la meta seria el propi vestit tradicional de la
dona valenciana.
Parlar de lo que al nostre paréixer hauria de ser l'interpretació
idealisada del vestit tradicional de la dona valenciana, seria sobrepassar els
llímits d'est artícul. Per tant, lo que sí farem és pregar a les dones que
pensen en fer-se nous vestits que ho facen en les botigues dels artesans que
poden demostrar que fan reproduccions de robes antigues. No en moltes atres
que, a mes de desconeixer lo que estan fent, solamente els interesa lo que dia
la fada Maribel: “A guanyar diners, on están, on están…” Pobres monleonetes falleres.
(1) Són interesants per a l'história
de les falles, les noticies publicades en els diaris del sigle XIX, per a
mostra entre moltes atres, esta publicada per el Diario Mercantil el dia vint
de rnarc: "Anteanoche, al toque de oración, tuvimos el gusto de observar desde una
azotea el efecto que hacian las hogueras encendidas por los labradores de la
huerta con motivo de ser la vispera de San José. Lo poblada que se halla esta
vega, y la vista de las hogueras encendidas a las puertas de casi todas las
alquerias y barracas, hubiera hecho creer a un forastero que presenciara el
espectaculo de una vasta poblacion devorada por un incendio".
(2) Les arracades que porta la Mare de
Deu, son del sigle XVIII, i provablement les mateixes que apareixen en el
testament de la duquesa de Almodóvar, deixades expresament per a la Geperudeta.
No hay comentarios:
Publicar un comentario