INDUMENTARIA
TRADICIONAL DE LA DONA CULLERANA
Vicent
Ferrandis Mas.
Associació
Valenciana d'Indumentaristes.
1994.
1. NOTES INTRODUCTORIES.
Abans
d'endinsar-nos en l'estudi de les peces de vestir, seria convenient fer algunes
consideracions sobre el vestit en general. Així, direm que el motiu principal
del vestit, el devem identificar amb el resultat d'exigencies naturals per una
banda i per l'altra amb les qüestions mágíques, religioses i sobre tot
diferenciadores.
Queda
dar que l'home, animal íntel-lígent, fon capaç, des d'epoques remotes, de
comprendre que sobre la propia pell podia sobreposar la de qualsevol altre
animal com a abric. Apareixen així els primers vestits.
Després,
amb el descobriment de les tecniques de filat i de teixit, aparegueren els vestits
basics, consistents en peces de tela que tal com eixien dels telers cobrien el
cos per a abrigar-lo, sense ajustar-se a la seua forma i subjectes mítjancant
plecs i altres diverses maneres.
Un
altre pas posterior, va ser l'aparició de les robes talars, que cosides sols
per les vores, queien des dels musc1es fins l'altura desitjada, pero tampoc no
ajustant-se al cos, sinó tot lo més a la cintura per mitjá d'un cordó o cingle.
A
l'Edat Mitjana, és quan en realitat els vestits comencen a adoptar les formes
del cos i a dividir-se en parts perfectament diferenciades i destinades a
cobrir zones determinades d'aquell.
Com
abans hem comentat, el vestit és un dar element diferenciador de la persona;
l'home prehistoric caçador intentava diferenciar-se dels seus consemblants
portant les millors pells de les feres caçades o les d'alguns determinats
animals, ja que altres no eren capaços de caçar-les i fins i tot haurien d'anar
nuets.
És
inqüestionable que el vestit sempre ha donat lloc a la ostentació de la riquesa
i del rang social, de tal manera que és justament pel vestit que es podia
distingir als religiosos, soldats, nobles i a determinats oficis.
Cal
dir que la indumentaria de qualsevol país esta condicionada sempre per factors
naturals propis de l'espai habitat, pero també per uns altres factors, entre
els quals el més important és la moda. Els factors determinants propis del país
són:
En
primer lloc la climatologia, que determina la necessitat d'utilitzar fibres que
produixquen calor, en els llocs de temperatures baixes; o que escopixquen
l'aigua, allá on plou sovint; o que resulten refrescants, a les zones de
temperatures altes. La textura del teixits sera grossa, si fa fred; prima, si
fa calor. El color de la roba, a més a més, sol ser fosc en paísos freds i més
viu i variat als paísos on les temperatures són mitjanes o elevades.
I
en segon Iloc, les materies primes disponibles, que són de gran importancia.
Així, en llocs de forta producció llanera, hi ha teixidors de llana, i els
teixits per ells produíts (sobretot els de mitjana o baixa qualitat) salen ser
consumits en el país. Análogament acorre amb la seda, el lli o qualsevol altra
fibra.
Pero
potser el factor més important en la determinació de la indumentaria siga la
moda. En general, més prompte o més tard, acaba superant els altres factors
adés relacionats: si al lloc que fa fred la moda d'un determinat moment és la
de vestir teixits fins i vaporosos, se'ls posaran damunt d'uns altres gruixuts,
que així quedaran tapats; si la moda és de vestir teixits que no es produíxen
al lloc, s'importaran des de fora; i així amb tot el demés, per tal d'anar a la
moda.
Tenint
en compte totes aquestes consideracions, passarem a descriure tot allo que
formava part, en alguna mesura, del vestit tradicional d'una determinada
comarca, en el benentés que el terme tradicional implica la utilització del
mateix vestit al llarg de diverses generacions, amb variacions mínimes.
En
les grans poblacions, i sobretot entre les c1asses adinerades, la cosa més
usual sempre ha estat que la moda conseguira variar la manera de vestir en un
curt período de temps, de forma que cap vestit arribava a convertir-se en
tradicional. En canvi, a les zones rurals, o entre la majoria del poble de les
ciutats, l'efecte era el contrari, ja que la gent, generalment més pobra i més
arrelada als costums, no podía permetre's el luxe de canviar de vestit sense
esgotar el que usava, fins al punt de passar-lo de pares a fills mentres era
utilitzable. Tot aco feia que en les classes altes de les ciutats les maneres
de vestir foren efímeres, mentre que en les classes populars les modes passaren
de llarg, ignorades per la majoria, i no prengueren cap entitat.
2.
LA INDUMENTARIA TRADICIONAL A CULLA.
Amb
el present estudi, procurarem fer algunes aportacions en relació a la
indumentaria cullerana, la qual hem d'emmarcar dins d'una extensa área
geográfica que coincidix aproximadament amb la major part de la província de
Castelló, exceptant, aixó sí, la zona de vora mar.
Així
dones, direm que la indumentaria tradicional de Culla és essencialment la
mateixa de tot el Maestrat, i no massa diferent de la de comarques interiors
valencianes tan allunyades com la de Requena, la Serrania de Xelva o qualsevol
altra de la província d'Alacant o de la resta del territori peninsular.
Culla,
i tota la seua demarcació, vivia practicament d'una economia basada en la
ramaderia, sobretot d'ovelles i dels derivats obtinguts d'elles: carn i llana.
Pel que fa a la llana, com ha indieat Pere Enric Barreda i Edo (1), era un producte
elaborat, d'un costat, per a1guns menestrals, pero, d'un altre costat, també
per quasi tots els veíns de la zona, que la convertien en filats. Tant la
materia prima com els filats prodults, solien destinar-se a l'exportació,
encara que en alguns casos (probablement molt pocs) es convertirien finalment
en teixits. A1s inventaris de béns, dels darrers segles, existents a l'Arxiu
Municipal de Culla trobem que en quasi tots ells es consignen com a intruments
casolans devanadores, torns de filar i altres artefactes necessaris per a les
operacions basiques de transformació de la llana, com ara escaldar, cardar,
pentinar i filar dita materia prima. Amb totes aquestes operacions, en les que
solia intervindre la familia al comp1et, s'aportaven uns jornals complementaris
a la casa, per altra banda indispensables per a poder subsistir o sobreviure.
Tot
alló relacionat amb els teixidors i els tipus de teixits produíts a la comarca,
esta, pel que es veu, poc estudiat. M'he de remetre de bell nou a Pere Enric
Barreda (2), qui relaciona entre la gama de tals productes draps, cordellats,
mantes, faixes i cobertors. No obstant, per les meues investigacions d'arxiu,
em consta que també es produíen estamenyes, algunes fines i tot amb nom i
característiques propis, com és el cas de l'anomenada coloreta o estamenya de
Benassal, que pareix ser que es venia a quasi tot el Regne de Valencia.
2. LA INDUMENTARIA TRADICIONAL FEMENINA A CULLA.
En
el present estudi pretenem centrar-nos exc1usivament en el vestit de la dona
cullerana, deixant per una altra ocasió el de l'home, i cenyint-nos al período
significatiu que constitulxen els segles XVIII i XIX. És tracta d'una epoca en
que, encara que es produiren alguns canvis molt importants en la manera de
vestir tradicional, es mantenen algunes característiques invariables en relació
a les peces usades i les seues característiques per espai de quasi dos-cents
anys. Passarem enseguida a descriure particularment cadascuna de les peces més
importants de vestit femení tradicional a Culla.
3.1. La camisa.
És
la roba més interior que vist la dona, es colocava directament damunt la carn,
el seu orige és molt antic, apareixquent ja a l'Edat Mitjana, amb el nom morisc
d'alcandora (3). Per a la seua confecció s'utilitzaven normalment dos qualitats
distintes de teixits, l'un més bast de llenç caser o estopa, quasi sempre de
cánem per al cos, que rebia el nom d'arbre; i d'altra qualitat més fina i en
moltes ocasions de compra per a fer el cabec (coll), l'eixelleró (quadrets de
baix les aixelles) i les manegues. Aquesta costum de fer les máneguss amb teles
més fines, ja la comenta Francesc Eiximenis l'any 1495 (4)
La
camisa tradicional de tot el territori espanyol és molt similar a tots els llocs
i fins a finals del Segle XIX resta quasi invariable, consistint a una
construcció molt simple a mode de roba talar, és a dir, que s'utilitza una tira
de teixit a tot l'ample que ix del teler i doblant-la pel mig formava una
caiguda saguera i una davantera, es retallava un tros quadrat per a traure el
coll, que era escotat, i es rematava amb una tireta generalment brodada, que
era el cabec; per a donar-li més amplaria a la part baixa, des de l'eixelIera o
poc més avall, se li afegien unes gaies, fetes cadascuna de dos triangles
cosits entre ells i després als laterals. Les mánegues podien ser curtes o
llargues, en el primer cas, arriba ven fins al colze, on es posaven unes randes
i es subjectaven amb una veteta, cordonet i en alguns casos, amb botonets molt
menuts. Per a donar-li el máxim de facilitat de moviments, baix la mánega
portava un quadradet conegut per aixelleró. Al voltant del cabec o escot, es
posaven també randes més estretes que per les mánegues, i que es deixaven vore
per l'escot del gipó o justillo.
A
finals del Segle XIX, fa aparició un element nou en la seua confecció: és el
canesú, que li fará perdre poc a poc totes les altres característiques, fins al
punt que en els darrers anys ha desaparegut la forma tradicional (5).
3.2.
Les sinagües.
Conegudes
a algunes comarques com brials o vions, eren la segona roba que la dona posava
sobre la camisa. Consistia en una falda o brial interior, confeccionada quasi
sempre de llene casolá o estopa, encara que alguns exemplars de la gent més
adinerada podien ser de llenç fi de compra. Se confeccionaven, com la resta de
les faldes, de la manera que explicarem més avall. Les guamicions més corrents,
en cas de tindreles, solien consistir en farfalans, en randes apuntadades
d'agulla o de boixets, o en alguns casos en franges de llenç fi sobreposades,
que a vegades estaven retallades formant ones o puntes (6).
Farem
esment en aquest apartat els calcons o pantalons interiors que portaren les
dones de principi del Segle XX, que entre les classes populars no s'usaren
anteriorment (encara que era peca més antiga9 i per tant no deuen considerar-se
com a peca tradicional.
3.3.
Les faldes exteriors.
Hi
havien diversos tipus de faldes, pero totes elles tenien les característiques
de confecció identíques mantingudes quasi invariables des del final de segle
XVII fins a quasi darreries del XIX. Es confeccionaven en dues parts,
diferenciades per dos talls que marcaven la part davantera i la part saguera;
la davantera tenia la meitat de tela que la part saguera i per tant, al moment
d'ajustar-la a la cintura, portava menys plecs que la saguera. La part saguera
portava dues vetes de cotó o de fíl que es nugaven davant i la davantera
portava altres dues vetes que eren més llargues i que després de passar per
darrere de la cintura es nugaven també davant.
A
finals del Segle XIX, la seua configuració es transforma, quedant un sol tall a
la banda de davant i, per supost, sols dues vetes, que finalment foren
substítuídes per gafets metal-lícs.
La
saia: és aquesta l'autentic guardapeus de la comarca, confeccionat de teixits
de llana, com ara estameñilla (7), coloreta, sarga, cordellat, drap, etc; els
colors quasi sempre blau o verd, i en altres ocasions el roig (8).
El
guardapeus: anomenat també tapapeus, és la falda exterior de més valor per ser
de seda, i per tant, al Maestrat sempre importada. No és molt freqüent a la
comarca, pero no obstant, se'n conserven d'exemplars, segurament perqué s'han
guardat molt bé al ser estimats com a valuosos. Com s'ha nomenat abans, es
confeccionaven de seda i el teixit era de lligament tafetá, alducar o filadís.
Els exemplars de més luxe podien ser de domas; els colors com els de les saies:
blau, verd i roig. Les guarnicions consistien en randes i galons d'or o argent
en la majoria de les ocasions, sent també freqüents els farfalans a l'aire, de
tafetá més finet, o franges i vetes de mostra sobreposades.
Vestit de dona de la primera mitat del segle XIX.
Camisa de llenç casolá, justillo d'espolí i la punta de cotó, guardapeus de filadis blau, mocador i davantal de mossolina.
Foto de Carles Pitarch.
El
salaeco: valencianització de zagalejo, també dit sagaleco, era la falda de cotó
d'ús cotidiá, fácil de netejar, de colors més sofrits i apagats, encara que
alguns eren de fons de color clar i dibuixos de colors vius. Aparegué en
general a finals del segle XVIII, encara que em pareix que en aquesta zona ho
faria ja entrat el Segle XIX. Primerament es feien d'autentiques indianes i
altres teixits pintats amb motles de fusta, i més tard de cretones produídes industrialmente
(9).
La
basquinya: era la falda utilitzada per a ocasions especials i sobretot per als
actes religiosos. Podia ser de teixits gruixuts de llana, com l'estamenya, o
també de llana fina, com el merí. Altres eren de seda amb quasi tots els tipus
de lligament: tafetá, sarga i setí. El color era sempre el negre o en tot cas,
el marró molt fosc. Les guarnicions, en cas de portar-ne, solien consistir en
sobreposats de randa, tires de vellut o franges diverses, algunes d'elles de vellut
picat (10).
Les
faldetes, faldellí o «refajo»: a alguns documents estudiats (no d'aquesta
comarca) es confundixen amb les altres faldes, apareixent com a brials, saies,
sagalecos o inclús com a guardapeus. Podríem descriure-les com a falda curta i
tova que es posava directament damunt les sinagües i que en ocasions era
interior, si sobre ella es posava el guardapeus, basquinya o sagaleco. Amb les
característiques conegudes, degué introduir-se a mitjan segle XIX, puix que en
realitat la primera notícia localitzada per mi és de l'any 1836 (11) i no és si
no a partir de l'any 1860 quan apareix en gran quantitat als documents. Aquesta
utilització tardana queda demostrada, a més, per la gran quantitat d'exemplars
que físicament s'han conservat. Es confeccionaven sempre de teixits de llana:
estamenya, bayeta, drap o franel-la.
Els colors, majoritáriament
roig o groc, seguits per uns altres colors com blanc, blau o verd. Les guarnicions solien consistir en senefes pintades
generalment en negre, en blau, o en color melat o rovell, aquest últim,
probablement sempre de producció local i obtés per caparrosa verda, que
s'empleava també en la pintura de cobertors amb motles de fusta. Un altre tipus
de guarnició era la que consistia en sobreposats de vellut o altres teixits a
tires, rectes o retallades, formant senefes menys complicades que les pintades;
també es podien sobreposar randes o galons. Finalment també n'hi havia amb
senefes brodades en un sol color o en diversos colors, aquestos últims molt
vistosos i probablement els més moderns, alguns d'ells fets a teler sobre
teixits ratllats.
3.4.
Les diverses classes de cossos.
Igual
que passava amb les faldes, hi havien variants de cossos, sobretot respecte a
les mánegues, de forma que els cossos sense mánegues se'ls denominava justillos
i els que en tenien gipons.
Gipó de cetí negre. Culla. Segle XIX.
Tots
els cossos ajustats tenien les mateixes característiques: cobrien el cos des
deIs muscles fins a la cintura. La part davantera estava formada per dos peces
quasi triangulars que feien la punta més llarga, un poc trencada o lleugerament
arredonida, sempre armada com a mínim amb caberes o totalment armada en la
majoria de les ocasions. L'armadura solia consistir en barbes de balena en els
més rics o en els confeccionats per professionals (12), mentre que les classes
populars solien utilitzar verducs d'olivera per a les caberes i per a la resta
canyes partides, varetes de la fulla del margalló, a la que li lleva ven les
punxes, espart, palla de mill i d'altres. Els justillos salen anar més armats
que els gipons, fins a l'extrem de trobar-se justillos que estan completament
armats, per davant i per darrere.
Cal
dir que la peça davantera pot tindre distintes variants de confecció que
resultarien llargues i difícils d'explicar per escrit, pero si que pense que és
convenient dir que molts d'ells solen tindre en aquesta peça davantera, un
quasi perfecte triangle, de color distint que el de la resta del cos, molt
freqüentment el roig, verd, blau o morat, i de distint teixit: tafetá, setí o
grodetur.
També
hi havien cossos amb la peca davantera més estreta i que havien de
suplementar-se amb una altra peca també triangular i de distint color i teixit
que feia el mateix efecte. A aquesta peça se l'anomenava petillo. El petillo no
fou mai una peca massa popular i generalment se pot trobar sols entre persones
adinerades i sol anar conjuntat amb el davantal i la palatina.
La
part inferior del cos, es a dir, la que descansa sobre les caderes, esta
cofeccionada mitjançant uns talls que formen unes faldetes almenades (en les
comarques de parla castellana anomenades haldillas) que permeten que el cos es
puga apretar, sobretot a la cintura, al mateix temps que tapen la cintura de la
falda i donen major vistositat al cos.
En
general i exceptat en molt comptades ocasions, el cos s'encordava a la part
davantera amb un cordó fet ama, rematat a un extrem per una contrera metál-lica
i a l'altre amb un botó o mancaneta construit amb el mateix fil del cordó. El
botó permetia que a l'estirar de l'altra punta s'anaren ajuntant les caberes de
les dues peces davanteres, quedant el cos ajustat. En altres casos el botó no
existia i un dels extrems havia de nugar-se per un dels ulls sobre la cabera, o
també les dos puntes podien anar rematades per contreres metál-liques, ja que
en alguns casos una veta substituia el cordó.
El
cordat podia quedar a la vista, passant-lo pels ulls fets directament a la tela
del gipó, en una línea paralel-la a la cabera de cadascuna de les peces
davanteres, o amagat, deixant les peces davanteres sense ulls i posant-li unes
tires de llenç; amb els ulls i caberes a l'interior.
El
justillo, conegut també per cotilla o cosset, en alguns documents apareix citat
com a costillo o costilla, nom que d'alguna manera pareix indicar que cotilla
tindria realment el sentit de “peca que apreta les costelles” i que no seria,
per tant, el diminitiu de cota. Cal dir que en tots els documents consultats no
apareix mai el terme coteta que alguns investigadors accepten o inclús
utilitzen, i per tant no sembla correcte, a no ser que designe una cota
masculina o de xiquet.
El
justillo és, com abans hem indicat, el cos sense mánegues, Degut a la poca tela
emprada en la seua confecció, es solien aprofitar retalls de teixits rics, com
ara espolins, domassos, melánies, napolitanes, grodeturs i altres. Al ser roba
de molt d'ús, se'l solia reforçar amb badana o vius de tela als punts on més
havia de fregar. Els colors solien ser molt vistosos amb un predomini del roig,
seguit pel blau, morat, groc i altres. Les guarnicions es solien col-locar
sobre les costures i eren de galons, agradables, cordons i randes d'or o
argent, formant dibuixos.
Pero
no tots tenien la possibilitat, ni la necessitat de comprar-se teles riques o
de seda per afer-se els justillos, raó per la qual molts eren (i més en aquesta
comarca) de teixit de llenç casola (13), que era barat, durador i fácil de
netejar. Per altra banda, el justillo tampoc es veia massa per baix del
mocador, com de fet senyala Teodor Llorente: «otro pañuelo, cruzado sobre los
hombros, tapa la apretada cotilla» (14).
El
gipó és el cos amb mánegues que s'utilitzava sobre tot a l'hivern i com a roba
de vestir. Generalment era de color negre o morat i més escassament trobem
altres colors. Els més luxosos solien estar confeccionats de vellut llis o de
sedes planes de poca calitat: filadís, alducar, mosumana, tafetá o setí. Pero
el més corrent en aquesta comarca eren els teixits de llana, com ara cordellat
(15), estamenya, manresa, terna, pana i altres. Les guarnicions solien
consistir, igual que per als justillos, en agradables, galons i cordons d'or o
argent, a més de pelfilles i bollats (16).
La
major diferencia entre els diversos models de gipons estava en les mánegues,
que podien ser a la sangradura, les que eren justes a la sangradura del braç;
de soc, les que sobrepassaven la sangradura i cobrien alguns centímetres més;
curtes, les que no arribaven a la sangradura, faltant-los algun centrímetre;
d'estral, les rematades amb un suplement que per mitja d'uns plecs adquiria la
forma d'una fulla d'estral (podien ser curtes, de sangradura o de soc);
llargues, les que ultrapassaven la sangradura i que podien ser senzilles o amb
voltes a la bocamanega. A més, en la documentació de l'epoca apareixen altres
models de mánegues que estan poc estudiats i són difícils d'identificar.
La
casaqueta era un model de gipó sense ajustar, generalment per a portar amb
petillo, cordat amb llacos vistosos. La principal característica la constitulen
les llargues faldes que en nombre de tres estaven confeccionades com els
faldons de les casaques masculines. A més portaven borjaques solapades amb
cartera, imitant les de les casaques. Les manegues podien ser de qualsevol dels
models descrits per als gipons, encara que les més usuals eren les d'estral.
Cap
a finals del segle XIX, comencen afer aparició uns altres cossos sense armar,
que es posaven sobre corsés o justillos, i que poc a poc, a mida que passava la
moda diuitesca dels cossos ajustats, es posaren directament sobre la camisa.
Aquestos cossos continuaren anomenant-se gipons o prengueren el nom de sacos.
3.5.
El mocador del coll.
És
en principi una peça de tela quadrada que es doblava per la meitat, formant un
triangle, o, com en la majoría dels casos, solia estar ja tallada per la
meitat, amb el que es conseguien dos mitjos mocadors. Durant el segle XVIII i
primera meitat del XIX, es confeccionava generalment de mossolina blanca o de
llenç fi, també blanc, del país, clarí, batistilla, cambrai, etc. o de seda de
colors, encara que també trobem algun exemplar d'indiana o d'altres teixits de
cotó píntats (17).
Com
a guarnició se li solien posar randes vorejant dos dels costats i solien
brodar-se amb senefes de punt de cadeneta combinades amb desfilats. Els brodats
més freqüents eren els de fil de cotó blanc, no obstant que n'hi haguera també
de fil roig, d'or o argent(18).
A
partir de la segona meitat del segle XIX comencen a aparéixer els mocadors de
llanes fines i cotons estampats, que al principi procedien de França i després
comencaren a produir-se a Catalunya.
Pero
el verdader mocador decimononic. fou l'anomenat de Manila o de crespó, o
d'escuma, o de la Xina; confeccionat sempre en seda d'efecte acresponat. N'hi
hagué de tots els colors i de molt diferents dimensions (d'a vara, d'a vara i
mitja, d'a dos vares). La seua introducció en Espanya es feia pel port de
Manila, capital de les illes Filipines, raó per la qual es popularítzá eixa
denominació de mocador o de mantó de Manila, encara que la verdadera
procedencia era el departament de Cantó, a la ribera del Txu-King, principal
productor de sedes gregues. No obstant, pareix prou probable
que fóra tota la extentíssima comarca del Kuang-Tung la productora dels dits
mocadors i que s'exportaren a través de Cantó, per la seua situació estratégica
(19).
Hi
hagué també mocadors que s'utilitzaven per a cobrir el cap, ja en epoca molt
recent, sobretot per a protegir-se del sol, o també en els dols i en aquest, últim
cas eren sempre de color negre (20). Es doblaven en triangle, lligant-se dos de
les puntes per baix de la barba. Solien ser de seda, cotó o pita.
3.6.
El davantal.
Consistix
en un tros de tela més o menys rectangular. Generalment solia ser més ample que
llarg, pero a l'arreplegar-se en la cintura produia l'efecte contrari, és a
dir, que posat pareixia més llarg que ample. El seu orige deu d'estar lligat a
l'aparició de faldes i cossos com a robes distintes, probablement durant el
segle XVI. Les dimensions han variat constantment segons el gust de cada epoca,
pero sobre tot en relació a la utilitat que se li pensava donar: gran per a fer
faenes i menut quan sols era per a resguardar o quan servia d'element
decoratiu. Es subjectava a la cintura amb unes vetes més o menys lluídores, a
vegades amb flocs postissos de seda adornats amb llentilletes, flocadures i randes
d'or o argent.
Generalment,
solien estar construits de teixits de cotó o llenç fi blanc (del país, cotanca,
clarí, naval, etc.) o també de seda de color negre: gasa, filadís, alducar,
sargueta, etc. (21). En aparéixer les indianes i altres teixits de cotó pintat,
s'utilitzaven aquests, amb profussió de colors i dibuixos. Eren freqüents les
guarnicions consistents en puntes i farfalans, així com els brodats a punt de
cadeneta sobre cotó blanc. Pero a les comarques de l'interior eren tal vegada
més freqüents els confeccionats amb llanes i de gran quantitat de colors (22).
3.7.
La mantellina.
És
aquesta una de les peces de més importancia en l'indument femení antic, molt en
contra d'allo que la majoria creuen. S'utilitzava com a roba de diari i quasi sempre
que s'eixia al carrer. Coneixem molts dibuixos, rajoletes i pintures, a les que
apareixen les dones passejant pel carrer o inclús fent faenes a l'aire lliure i
porten com a tocat mantellines de color blanc. Hi ha constancia que a les cases
solia haver un penjador per a la mantillina darrere de la porta, per a
tindre-la a má cada vegada que s'eixia o s'aguaitava al carrer. La seua
abundancia confirma també la importancia que tenia, ja que després de camises,
sinagües o faldes era la prenda més abundant (23).
El
costum de tocar-se amb mantellines desaparegué amb la progressiva introducció
de mocadors del cap, que resultaven més cómodes, vistosos i barats.
Durant
el segle XVIII, la mantellina fou quasi invariablement de forma semicircular,
de teixit de llana (baieta o franel-la) i quasi sempre de color blanc o
lleugerament colorejada (noguerada i ensofrada) i guarnida amb randes posades a
la vora exterior o amb cinta de seda col-locada a l'interior (24).
A
finals del segle XVIII feren aparició les mantellines de mossolina blanca,
també de la mateixa forma en semicercle, que solien anar guarnides amb randes
col-locades a la vora de fora i en moltes ocasions brodades amb punt de
cadeneta de fil blanc, o ocasionalment d'or o argent. Més tard, a primers del
segle XIX apareixen nous models de mantellines i s'extén l'utilització de les
sedes de color negre per a la confecció. Així dones fan aparició la mantellina
de fondo o de casco, que consistix en una peça de tela tupida de forma ovalada,
rodada d'una blonda de més d'un pam d'ampláría, excepte a la part davantera, on
porta una altra peca de blonda d'uns 50/60 cms. d'ampláría per 105/120 cms. de
llargaria, que aprofitava per a tapar la cara i que s'anomenava vel. D’aquesta
mantellina existien variants diferenciades sobre tot pel casc o fondo. Així ne
trobem de fondo de tafetá brodat, de fondo de blonda, de fondo guarnit de
vellut picat, de fondo de tafetá llis amb guarnició de cintes o passamaneries.
Les
mantellines de tovalla, consistien en una peca de tela rectangular d'uns 55/65
cms. d'ampláría i uns 200/220 cms. de llargáría, a la que se li afegia el vel
de blonda. El vel, com en les mantellines de fondo, aprofitava per a tapar-se
la cara. La majoria de mantellines d'aquest model, solien ser de tafetá negre
brodat amb fil negre, no obstant les més senzilles eren generalment de tafetá
llis sense brodar o amb dibuixos adomassats. També existien les que eren
totalment de blonda, que no portaven vel, i que els erudits han anomenat com a
«mantilla española».
La
mantellina redona o en forma de semicercle, continua utilitzant-se en companyia
de totes aquestes, pero fabricada en franel-la de merí, en setí de seda o en
sarga de seda i sempre de color negre i generalment guarnida amb una cinta de
vellut tambe negre (25).
La
mantellina de tipo dengue, que ja existia durant el segle XVIII, i que tenia
una forma intermija entre la de tovalla, la de fondo i la redona, va substituir
el seu color roig primitiu també pel negre, i les passamaneries primoroses per
una simple cinta o llista de vellut o d'un altre teixit.
Cap
a la segona meitat del segle XIX la mantilla queda relegada quasi exclusivament
als actes religiosos i altres de molta solemnitat.
Dins
d'aquest apartat dedicat a les mantellines, farem referencia també al manto, peça
de similars característiques a algunes d'elles, encara que de majors
dimensions. Utilitzat des d'el segle XVI, sempre ana vinculat a les grans ceremonies
o dols i per tant era quasi sempre de color negre, formant conjunt amb les
basquinyes. Es confecciona ven de teixits de llana fina o de seda (tafetá de llustre
o gasa de fum). Com a peça de dol, tingué supervivencia fins a ben entrat el
segle XX (26).
3.8.
Les calces.
És
una roba que als pobles allunyats de les ciutats, sols solia vestir-se en les
epoques fredes, ja que com era molt donada a trencar-se i desgastar-se
regularment es prescindía d'ella, pensant que era una despesa innecessaria. No
obstant, la majoria de les dones, solien tindre les seues calces per als dies
de festa i quan estaven a mig usar les deixaven ja per a l'hivern.
Als
documents estudiats als arxius no solen aparéixer amb molta freqüencia i, si ho
fan, sempre més als dots que als inventaris de béns (27), ja que probablement
estaven molt gastades i podien tindre poc valor a l'heretar. Es feien
indistintament en llana, cotó o seda, i els colors més usuals eren el blau,
roig o blanc (28).
3.9.
El calcer.
El
de diari solia consistir en espardenyes de cánem, No obstant, en moltes
ocasions s'anava descalç, ja que a pesar de ser relativament barates les
espardenyes, eren de poca duració. Les utilitzades eren produídes en el mateix
poble, puix en aquesta comarca sempre hi ha hagut una forta tradició
espardenyera. D'hivern eren molt usats el socs, confeccionats amb una sola de
fusta, que aillava de la humitat del sol.
Ocasionalment
i per als dies de molta festa, podien utilitzar-se per algunes dones les
sabates de cordová o de teixits forts, com el mahonet. També s'usaren
darrerament els botins de pell o de tela botonats.
3.10.
Les joies.
Encara
que als documents d'arxiu consultats no apareix cap joía, per les trobades en
treball de camp podem pensar que les més corrents eren:
Les
arracades. Probablement durant el segle XVIII, foren les anomenades d'a tres o
d 'a un, les més corrents. Tenien tres parts diferenciades: la roseta o candat,
que era la part de l'orellal, redona o lleugerament ovalada o avellanada; el
cos o barqueta, peça intermija de forma abarquillada; i els penjants o
«almendrillas» que podien ser un per cada arracada, amb que prenia el nom d'a
un, o tres per cadascuna, amb que prenia el nom d'a tres. Físicament a Culla,
hem pogut observar un parell d'aquestes arracades confeccionades en argent
sobredaurat i espillets, de les anomenades d'a un.
Arracades d'a un. Culla. Segle XIX,
Similar
a les arracades d'a tres era el barquillo, que es diferenciava qua si tan sols
en tindre en lloc de les tres «almendrillas», uns penjollets amb rastre de
dues, tres o quatre perles prou gruixudes.
Un
altre tipus d'arracades era el format per dos cossos avellanats; el que fa
d'orellal apuntat cap amunt i l'ametleta apuntada cap avall. N'hem trobat també
un parell a Culla, realitzades en coure sobredaurat i espills.
Totes
aquestes arracades solien estar confeccionades en or (els de la máxima qualitat)
i argent sobredaurat o coure sobredaurat (els de baixa qualitat). En quant a
les pedres encastades, les d'or solien portar maragdes o diamants i les
d'argent, llautó o coure s'havien de conformar amb espillets i vidres verds. El
montatge de l'encast solia fer-se en quadrat o redó indistintament en les de
tres cossos, i en redó i molt menudet en les de dos.
A
més d'aquestes c1asses d'arracades, pensem que també es portarien a CuIla les
gallegues, les carabassetes, les de filigrana d 'argent i esmalt pobre, les de
maceta, les de llac, «desaliños» i altres, pero no ens pararem a decriure-los,
per no ser massa representatius i no tindre'ls constatats físicament.
La
creu del pit o joia, consistia en un fermall per a posar-se'l just baix de la
gola, compost de dos, tres o inc1ús quatre parts. Es subjectava al coll amb una
cinta, cadeneta o collar, que passava per dins d'unes ansetes situades a la
banda de darrere de la peca superior, anomenada el llaç. D'aquesta peça
penjaven un o dos cossos intermedis i finalment una altra peça en forma de
creu, més o menys definida. La joia es confeccionava amb les mateixes característiques
i materials que les de les arracades que hem descrit, i en moltes ocasions fins
i tot feia conjunt amb elles.
L'agulla
del monyo, era element indispensable per a poder pentinar el monyo a la manera
valenciana. Constava de dos peces que s'acoblaven entre elles, una que era la
verdadera agulla o espasa, rematada en un rosetó, i l'altra que era una especie
de tubet que feia de funda o baina, també rematada en un rosetó, de manera que
a l'introduir la primera dins de la segona, restaven visibles soIs els dos
rosetons pels laterals del monyo. També es confeccionaven amb les mateixes
característiques i materials que les arracades i creu del pit o joia, i fins i
tot en ocasions ens consta que podien formar tot un conjunt.
Altres
joies de menor importancia solien ser les medalles, els reliquiaris, guardapels,
medallons, rosaris de coll i de mans, cadenes de quatre cares, anells, callars
de perles fines o de nacar, i en el cas de persones adinerades polseres, sempre
dos, una per cada má.
1. Barreda i Edo, Pere Enric: «La indumentaria tradicional (Aproximació
al costumari Benassalenc)». en Primeras Jornadas sobre arte y tradiciones
populares en el Maestrazgo (Benicarlo, 16, 17 y 18 de gener de 1987),
Benicarló, Centre d'estudis del Maestrat, 1988, pag 165-176.
2.lbidem.
3. Probablement del arab
al-kandara “perxa on es deixaven dormir les aus de cetreria” o “perxa on es
penjava la roba mentres es dormía”. El nom modern de camisa, també presupon una
peca de dormir, ja que probablement derive del castellá cama: camisa o camisia.
4. Eiximenis, Francesc: Llibre de les dones maridades o Carro de les
dones, edició de 1495. Escrit en l'epoca a que l'autor residía a Valencia, diu
així: «e dins porten alcandores delicades amb manegues d'altre ley».
5. Arxiu Municipal de Culla: Inventari dels béns de Raymunda Salvador
(1816): «siete camisas de muger, cuatro buenas y tres viejas»; Arxiu Particular d'Apolinar Miralles:
Hijuelas d'una herencia de mitjan segle XIX, on apareixen anotades sis camises.
He d'agrair a Caries Pitarch l'haver-me facilitat fotocopia de tals documents.
6. Arxiu Municipal de Culla: Inventari dels béns de Raymunda Salvador
(1816): «dos enaguas usadas».
7. Llorente y Olivares, Teodoro: España, sus monumentos y artes, su
naturaleza e historia: Valencia, 1, Barcelona, Daniel Cortezo y C'., 1887, pag
272.
8. Arxiu Municipal de Culla: Inventari del béns de Cecilia Bellés
(1770): «unas sayas azules de estameña / unas sayas verdes de sarga catalana /
unas sayas de coloreta / unas sayas de cordellate de mescla»; Inventari del
béns de Raymunda Salvador (1816): «unas sayas usadas de azul y burel / unas
sayas azules viejas»; Arxiu Particular
d'Apolinar Miralles: Hijuelas (mitjan segle XIX): «unas sayas blaves de
lana / unas sayas carmesinas / unas sayas royas / unas sayas ralladas».
9. Arxiu Particular d'Apolinar Miralles: Hijuelas (mítjan segle XIX):
«un salaeco blau».
10. Arxiu Municipal de Culla: Inventari dels béns de Raymunda Salvador
(1816): «unas basquiñas buenas».
11. Arxiu del Regne de Valencia: Cartes del dot de Rosa Mallén,
Valencia, 1836.
12. Ordenanzas
concedidas al gremio de sastres ... de la Ciudad de Valencia (1754)
Aquestes i totes les ordenances prohibixen a qualsevol persona que no siga
examinada tallar i cosir peces ajustades, com ara gípons, cotilles i altres.
13. Arxiu
Municipal de Culla: lnventari dels béns de Raymunda Salvador (1816): «un
justillo de lienzo viejo». Arxiu
Particular d'Apolinar Miralles (mitjan segle XIX): «un costillo».
14. Llorente y Olivares, Teodoro: Op. cit., pago 272.
15. Arxiu Municipal de Culla: Inventari dels béns de Raymunda Salvador
(1816): «un jubón de cordellate viejo».
16. Ferrandis Mas, Vicent: «Elementos para el estudio de la
indumentaria valenciana: el vestido de la mujer (1787-1812», en Torrens.
Estudis i investigacions de Torrent i comarca, núm. 1 (1982), pag 88.
17. Arxiu Municipal de Culla: Inventari dels béns de Cecilia Bellés
(1770): «un pañuelo de seda con viras blancas», Inventari dels béns de Raymunda
Salvador (1816): «un pañuelo de indiana azul, usado».
18. Ferrandis Mas, Vicent: «Sobre algunos complementos del vestido de
la mujer valenciana», en Actas del IV Congreso Nacional de Artes y Costumbres
Populares. Zaragoza, 1983, en premsa.
19. Ferrandis Mas, Vicent: Pañuelos de cuello y chales en la
indumentaria tradicional. Catáleg de la colecció de mocadors de Vicent
Ferrandis per a les exposicions de Múrcia i Alcoi.
20. Llorente y Olivares, Teodoro: Op. cit., pago 272: «la mujer, muy
recatada y honesta es ajena a toda coquetería: ciñe asimismo sus sienes pañuelo
oscuro, que cae atrás cubriendo la cabeza y ocultando el cabello; otro pañuelo,
cruzado sobre los hombros, tapa la apretada cotilla».
21. Arxiu Municipal de Culla: Inventari dels béns de Raymunda Salvador
(1816): «un delantal de hiladillo viejo».
22. Arxiu Municipal de Culla: Inventari dels béns de Cecilia Bellés
(1770): «un delantal de coloreta»; Inventari dels béns de Raymunda Salvador
(1816) «un delantal de coloreta también viejo / un delantal de viones a medio
usar.
23. Ferrandis Mas, Vicent: La mantilla (Murcia y Valencia), Aldaya, l'autor,
1987.
24. Arxiu Municipal de Culla: Inventari dels béns de Cecilia Bellés
(1770): «una mantellina de bayeta / dos mantellines nogueradas de bayeta»; Inventari
dels béns de Raymunda Salvador (1816): «una mantellina de vayeta con ribete /
una mantellina buena de ropa del pais / una mantellina de vayeta gorda, vieja».
25. Llorente y Olivares, Teodoro: Op. cit., pago 272: «sus galas, para
los días festivos, son la mantilla espesa, tan recogida que apenas deja ver el
rostro, y la basquiña negra: cuando, así enlutadas, van a la iglesia, parecen
lúgubres fantasmas».
26. Arxiu Municipal de Culla: Inventari dels béns de Cecilia Bellés
(1770): «un manto de estambre».
27. Arxiu Municipal de Culla: Inventari dels béns de Raymunda Salvador
(1816): «unas medias de trama azules»; Arxiu
Particular d'Apol-linar Miralles: Hijuelas (mítjan segle XIX): «un par de
medias blaves».
28. Llorente y Olivares, Teodoro: Op. cit., pago 272: «baja la recia
saya azul hasta los pies, que calzan medias también de estambre, también azul,
y fuerte sandalia».
Thanks for sharing, nice post! Post really provice useful information!
ResponderEliminarGiaonhan247 chuyên dịch vụ mua hộ hàng mỹ về VN và dịch vụ ship hàng nhật uy tín, giá rẻ cũng như chia sẻ kinh nghiệm cách order taobao về VN giá rẻ.