viernes, 18 de mayo de 2012

El torrentí.




Publicat per Vicent Ferrandis Mas, el 13 d'Abril de 2011 a les 01:53, en el Fòrum d'Acadèmia dels Nocturns, com a resposta a una pregunta formulada sobre unes suposades denominacions de trages. En realitat només ho faig sobre el denominat de Torrentí i no es tracta d'una descripció del trage, sinó del motiu pel qual es coneix amb este nom.



Moltes preguntes són  de torrentí, de sarauell, d'hortolana…

A poc a poc intentaré donar alguns aclariments. En primer lloc li tocarà a això de torrentí. Per descomptat Salvador Mercado té raó a l'indicar que les modes s'instal·len ab major rapidesa en les ciutats que en els pobles i que estos sempre són mes conservadors. Ab el que a continuació referiré, lo que faré és donar algunes justificacions mes a la denominació de “torrentí” com un individu diferenciat.


El torrentí, sempre fon un personatge peculiar i prou representatiu dels pobles de L'Horta de València. Tinguem en compte que des de molt antic era el de major numere d'habitants i pràcticament l'únic que tènia una gran varietat d'oficis artesanals que a més d'exercir-se en la població, implicaven l'haver d'eixir a practicar-los pels carrers de poblacions veïnes.

Vegem com lo describe Pelegrin Garcia Cadena en el libro de Los valencianos pintados por ellos mismos. Obra de interes y lujo escrita por varios distinguidos escritores. Valencia. 1859.

"Quien es, preguntará el lector ese individuo de la gran familia valenciana, ese habitante de una de las fértiles comarcas regadas por el Túria, que no está comprendido en el tipo general y merece el privilejio de un retrato aparte. Oh es que el torrentino tiene su fisonomía especial, cuyos rasgos se apartan completamente de los que constituyen la manera de ser no diré de sus compatricios sino hasta de los vecinos, de quienes los separan algunos jornales de tierra.El torrentino es un tipo originalísimo digno de estudio. Si lo examinais exteriormente, aun hallareis en él los rasgos materiales de la raza morisca, pero si lo sujetais á un exámen de su carácter é instintos, pronto habréis de convenir en que es una variedad, y variedad muy preciosa del tipo nacional, y lo que es mas extraño de los individuos de su propia familia, con quienes está ligado por la identidad de origen, de costumbres y de territorio.
El torrentino ¿quereis las señas de este curioso miembro de la comunidad valenciana? ¿quereis una fórmula para componer un excelente ejemplar de esa entidad original? Echadme en un cuerpo ágil, enjuto, nervudo y curtido por los rayos del sol meridional, iguales partes del espíritu ingenioso y civilizador de la raza árabe y del carácter cosmopolita y calculador de las demas razas del Norte y obtendreis un torrentino puro, auténtico y tal como lo ha producido la sábia naturaleza. El torrentino está en todas partes, y lleva su industria á todos los rincones del globo. Su carácter altivo repugna la dependencia en el trabajo y este rasgo de su carácter, le obliga á ser osado y emprendedor.
Dadle á un torrentino un capital de doscientos reales y le habeis hecho comerciante. Recorred la España entera pasad la Europa cruzad el Atlántico y en todas partes hallareis el torrentito, y en todas partes quedareis sorprendidos al ver al hombre los campos hollar con paso firme y resuelto, los grandes centros de la industria y del comercio.....
El torrentino no ha renegado jamás de sus tradiciones y cruza los grandes focos de la civilización, sin dejar en ellos un átomo del pasado. Donde quiera le vereis con su pintoresco pero modesto traje campesino y si la curiosidad ó un instinto investigador y filosófico, os induce á estudiarle de cerca, le hallareis siempre sóbrio y circunspecto aun en medio de las prodigalidades de la fortuna. Porque ese modesto labriego, que recorre el mundo sin conocer mas idioma que el dialecto del país, llega con frecuencia reunir un gran capital.
Ni la próspera fortuna, ni los refinamientos de la civilización, ni el ejemplo de la sociedad generalmente positivista descreida, con quien suelen estar en contacto en sus dilatadas excursiones, son bastantes á borrar de su corazon el amor patrio el apego al modesto campanario de su pintoresco y risueño lugarejo. Tampoco imagineis que este espíritu industrial, ó mejor diremos, este instinto innato en el torrentito, que le obliga á buscar el movimiento la actividad y los centros de la industria y la civilización, envuelve algun móvil de avaricia ó sordidez.
Nada mas opuesto al carácter del torrentito. Por el contrario aquí volvemos á encontrar de los rasgos mas salientes del tipo provincial. El torrentino es franco generoso desprendido y hospitalario. Bajo este punto de debo rectificar un dicho vulgar, que se aplica á los naturales de pueblo industrioso y que es mas bien que un rasgo de crítica profunda, una pincelada muy propia del humor epigramático de valencianos.
Dícese comúnmente, que cuando nace un torrentito, su padre le estrella contra la pared, si se ase á ella el autor de sus días le augura un próspero porvenir y le declara torrentino de raza, si no hace presa, es señal evidente de una organizacion degenerada…Si quisiera entrar en detalles sobre las diversas industrias que son del dominio del torrentino, estos renglones tomarían el rumbo de un artículo estadístico. En tésis general, se puede afirmar que el torrentino conoce instintivamente todas las industrias peculiares del país, y que su ojo certero y perspicaz se equivoca raras veces. Si le buscais en la córte le hallareis bajo la forma del clásico horchatero, si vais en ciertos momentos á Italia, á Francia, á Alejandría es probable que le veais contratando alguna partida de simiente de seda. En España es cosa sabida que le hallareis en todas partes, llevando á donde quiera los mas estimados productos de su país y explotando de camino toda industria que surge en la tierra que pisa…. 

Com diu este articule, el torrentí recorria el món exercint el seu treball, a Aldaya, Alaquas, Paiporta, Picanya i València, era el continu anar i vindre, venent terreta de fregar, arreplegant fem, esmolant ganivets, arreplegant pells de conill, venent aigua de civada, cacauets, torrat i tramussos.


Però especialment venent i reparant graneres, de manera que este ofici sempre fon identificat ab els torrentins. Descripció especial d'este tipus fa també en el mateix llibre Cristobal Pasqual i Genís:

Carga el serón con palmas y herramientas
Y á Valencia se lanza echando cuentas
Con su negro sombrero de anchas alas
O tal vez un chambergo muy raido
El pantalon de "chin" pobre de galas
Alpargatas y elástico ceñido
Cual magnate que pisa regias salas
Emprende su carrera de corrido
Tocando en Alacuás y Chirivella
O cruzando Patraix y Vistabella 

Ab tot açò el que veiem no és un trage diferent al que se li ha de llamar de torrentí, sinó a un tipus característic en els seus costums i vestit a l'antiga, a lo que se li cridaria “anar de torrentí” a tots els de L'Horta que presentaren eixe tipus. El mateix ocorria ab els que baixaven de la Serrania, vestit molt semblants però ab drap en compte de sedes, que se'ls deia “anar de xurro”.

De qualsevol manera inclús a principis del segle XX, es recordava al torrentí identificat ab la forma de vestir tradicional o “a l'antiga”. Fa un poc mes d'un any, José Ramón Sanchis, responsable d'arxius, biblioteques i museus de l'Ajuntament de Torrent, em va dir per a encomanar-me que fera una apreciacions sobre el conegut quadro de l'alcalde de Torrent, del consagrat artista espanyol López Mesquita, natural de Granada, i que va apadrinar en els anys vint Archer Milton Huntington, fundador de l'Hispanic Society, en la col·lecció dels quals se conserva. 


L'Ajuntament de Torrent tènia fotografies de tots els alcaldes del segle XX, però no eren capaços de reconéixer el el dit alcalde en cap d'elles, encara que si que reconeixien la vara d'alcalde que inclús es conserva en l'ajuntament. Les meues conclusions fueron, que Lopez Mesquita havia estat en la població buscant eixe personatge torrenti del que probablement li hauria parlat el seu mestre Cecilo Pla. 

Per a poderlo pintar, segurament buscaria alguna persona que es vestira ab roba antiga i posara ab la vara de l'alcaldia. La cadira de repós també es de les de caracteristiques de la comarca. Per un altre costat resulta sospitosa la capa de color carmesí que porta el personatge en qüestió.

També vull fer constar que a primers del segle XX, els torrentíns es dediquen a fer espectacles musicals per moltes poblacions valencianes, especialment de l'Horta i als que ells anomenaven "Ball de Torrent". Estos espectacles consistien en tota la diversitat de balls i cants d'estil, tenint com a final una moixiganga o torre. D'açò em va donar notícia fa ja mes de trenta anys una dona major que vivia a Aldaya, encara que nascuda a Torrent i que anomenàvem la tia Vicenta “la torrentina”. Ella comentava que per a l'espectacle anaven vestits de torrentins.


Com a conclusió he de dir que no és correcte anomenar al nostre trage valencià antic, ab el nom de Torrenti….Però també han costat de desterrar altres costums semblants. Fins fa molt poc podíem escoltar en les botigues, com una senyora demanava: Dóna'm un Danone de Yoplait .


No hay comentarios:

Publicar un comentario